Imago, zelfbeeld Personal Branding

‘Wie zonder zonde is werpe de eerste steen’. Deze Bijbelse zin schoot afgelopen week door mijn hoofd, (ik ben niet gelovig of zo dus waarom ik hier aan moest denken is mij een raadsel), toen ik een sollicitant sprak die beweerde niet te begrijpen waarom hij nooit werd uitgenodigd voor een gesprek.

Hij had toch wel meer dan 20 mails verstuurd en hulp van een UWV medewerker gehad.

Ik voeg hem zijn CV, een sollicitatiemail en de advertentie waarop hij onlangs reageerde mij toe te zenden zodat ik er eens naar kan kijken. Direct viel mij al een paar kleinigheden in zijn CV op maar daar wil ik het niet eens over hebben. Waar het mij om gaat is dat hij de afgelopen 10 jaar, behoudens een eendaagse computer training geen opleiding meer gedaan heeft. Ja en het klinkt hard maar dan sta je in de huidige sollicitatie rij niet bepaald vooraan. Waarom niet wilde hij weten, ik heb toch ervaring, veel meer dan veel jongeren. Dat klopt natuurlijk wel maar als jij in je brief schrijf dat je je snel nieuwe dingen eigen maakt, flexibel bent en het leuk vindt om nieuwe uitdagingen aan te gaan maar je CV laat slechts 2 ‘echte’ werkgevers zien en na je schoolperiode geen serieuze opleiding meer dan komt dat niet erg geloofwaardig over. Want waar zijn al die eigenschappen op gebaseerd?

Om een lang verhaal kort(er) te maken hij vond zichzelf een hele pief met zijn ervaring en ik kon moeilijk aan zijn verstand brengen dat werkgevers niet onder de indruk zijn van zijn CV. Zijn zelfbeeld klopt niet zeiden we dan vroeger.

Zelfbeeld of imago of moderner Personal Brand het heeft veel met elkaar te maken. Het gaat er om wie ben je wat kan je en vooral hoe draag je dat uit. Want het vervelende is dat jij jezelf wel allerlei positieve eigenschappen, kennis en kunde toe kan dichten maar hoe kom je over op iemand die jou niet kent? Een imago bepaal je nu een maal niet zelf dat doen anderen voor je. Het gaat er dus niet om je een bepaald imago aan te meten of een ‘eigen’ Personal Brand te creëren. Je bent wie je bent maar vooral weet wie je bent.  Daarom vraag ik vaak aan sollicitanten ken jij jezelf wel? Wat maakt jou uniek ten opzichte van anderen? Die vraag blijkt vaak niet simpel te beantwoorden, meestal komt met allerlei weinig ter zake doende eigenschappen of omstandigheden; ik ben heel flexibel, ik weet veel van ‘social media’, ik vind ’s avonds werken geen probleem, enzovoorts. Hoe kan een recruiter, een selectiecommissie of een toekomstige werkgever jouw leren kennen in een sollicitatieprocedure terwijl jij zelf niet eens echt weet wie of wat je bent. Denk niet te snel ‘dat weet ik wel, ik ken mezelf toch’ want dat valt dus tegen, veel mensen hebben geen idee en de meeste mensen schatten hun eigen prestaties te hoog in.

 

Bovenstaand voorbeeld komt van een werknemer die al wat ouder is (40+) maar ook voor jongere, pas afgestudeerde sollicitanten gaat dit verhaal op. Weet wie je bent, wat je kunt, wat je wilt, waar je naar toe wil groeien en waar je nu staat. Essentieel voor een succesvolle sollicitatie. Het is een moeilijke eerste stap om daar achter te komen, gelukkig zijn er wel wat hulpmiddelen die je kan inzetten. Er zijn vragenlijsten, (online)testen en het meest effectief natuurlijk; er zijn coaches die jouw hierin kunnen bijstaan. De kosten die deze zoektocht met zich meebrengt verdien je doorgaans snel terug door de verhoogde kans op een succesvolle sollicitatie en daarna de baan waarin je je een langere tijd gelukkig voelt.

 

Kees Cohen

Wees uniek en creatief Iedere loopbaan is anders De weg omhoog is soms zwaar Houd je langere termijn doel in het oog